حضور پزشکان جهادی در چهارمحال و بختیاری

زندگی همراه با درد، رنج و سختی جزء جدانشدنی مردم منطقه موگویی در استان چهارمحال و بختیاری است، مانند تلفن همراه یا اینترنت در زندگی ما که اگر نباشد تعجب می‌کنیم، که اگر نباشد تعجب می‌کنند.

حضور پزشکان جهادی در چهارمحال و بختیاری

به گزارش روابط عمومی معاونت جهاد سازندگی بسیج دانشجویی؛ رؤیای راه رفت و آمد در زمستان و پاییز برای مردم منطقه موگویی همان خواب شیرین سفر به سیارات دیگر و زندگی در آنها برای ماست و اگر پاییز و زمستانی باشد و راهی هم باشد آن وقت است که فکر می‌کنند یا دنیا زیر و رو شده یا تقویم اشتباه کرده.

در روستاها بیماران زیادی بودند که نیاز به درمان و بستری داشتند. پیرزنی که به گمانم بیماری پارکینسون داشت و برای لحظه‌ای که دستم را گرفته بود انگار در ماشین دودی‌ سوار بودم همه تنم تکان‌تکان می‌خورد. پزشک لازم داشتند و وقتی که متوجه شدند پزشکان جهادی در روستای خویه مستقر هستند از هزینه رفت و آمد پرسیدند و حالا نگاهشان رو به امامزاده است. یا دختری که خودش بیماری صرع داشت و مادرش یک چشمش را از دست داده بود و تعریف می‌کرد که چگونه در زمستانی سرد مادرش را به پزشک رسانده.

دهستان موگویی از توابع شهرستان کوهرنگ است. در گزارشی با عنوان « سفر به منطقه‌ فراموش‌شده “موگویی” چهارمحال و بختیاری» توضیحاتی درباره وضعیت منطقه و همچنین چکیده‌ای فعالیت جهادگران قرارگاه جهادی صاحب‌الامر(عج) بیان شد.

در این گزارش سعی می‌شود وضعیت بهداشت و درمان در منطقه از زبان پزشکان مستقر تشریح شود.

از ۱۵ روستای دهستان موگویی تنها روستای خویه دارای خانه بهداشت است. خانه بهداشت تقریباً مرکز روستا احداث شده، چند پله سنگی بزرگ راهی برای ورود به خانه بهداشت روستا است که در کنار آن نیز در محلی ۲ دندانپزشک مشغول فعالیت هستند.

وارد که می‌شود با وجود اینکه در روستا جشن عروسی برپا شده اما سر دندانپزشکان همچنان شلوغ است. زنان و مردان با لباس‌های محلی یا درگوشه‌ای نشسته و یا به دیوار تکیه داده‌اند و دستشان روی گونه‌هایشان است.

منطقه نیازمند اقدامات مختلف در حوزه بهداشت دهان و دندان

اکبرزاده، دندانپزشک اعزامی از طرف قرارگاه جهادی صاحب‌الامر(عج) به دهستان موگویی در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: از ۳ سال گذشته تابستان‌ها در منطقه موگویی همراه با گروه‌های جهادی مستقر می‌شویم.

وی افزود: اقدامات بهداشتی بر حسب نیاز، امکانات و توانایی‌هایمان انجام می‌دهیم. منطقه نیازمند اقدامات مختلف در حوزه بهداشت دهان و دندان است.

دندانپزشک اعزامی از طرف قرارگاه جهادی صاحب‌الامر(عج) به دهستان موگویی بیان کرد: اولویت اصلی در این منطقه کشیدن دندان‌هایی است که در فصل سرما ممکن است سبب درد شدید شود چون راه‌ها بسته است.

اکبرزاده خاطرنشان کرد: متأسفانه خیلی از مردم در مراقبت از دندان آموزش‌های لازم را ندیده‌ا‌ند و اقدامات پیشگیری نیز انجام نشده است. در سنین مختلف از کودکان تا بزرگسالان دندان‌های زیادی دارند که باید کشیده شوند.

وی تصریح کرد: با توجه به کمبود وقت کودکان و جوانان در صورت نیاز دندان‌های خرابشان پر می‌شود و اگر امکانات جواب بدهد و زمان نیز داشته باشیم بعضی از دندان‌های تک‌کانال نیز عصب‌کشی می‌شوند اما اولویت اصلی با کشیدن دندان‌هایی است که ممکن است در فصل سرما سبب درد زیاد شوند.

امکانات بهداشتی منطقه در حد صفر است

دندانپزشک اعزامی از طرف قرارگاه جهادی صاحب‌الامر(عج) به دهستان موگویی ادامه داد: با توجه به اینکه دولت این امکان را ندارد که به همه نیازها رسیدگی کند افرادی که دارای مهارت و تخصص هستند به این مناطق سفر و به مردم کمک کنند.

اکبرزاده بیان کرد: افراد متخصص در هر زمینه‌ای می‌توانند در این گونه مناطق به مردم خدمت کنند. پزشکان از مطب‌های طلایی خودشان خارج شوند و از مردم جدا نباشند. باید به عنوان یک مسلمان احساس وظیفه کرد و اهتمام ویژه نسبت به امور مردم داشت. می‌توانند در ماه یک یا ۲ روز با گروه‌های جهادی همراه شوند و در این زمینه خدمت کنند.

وی با اشاره به اهمیت آموزش بهداشت در این مناطق گفت: در صورتیکه آموزش‌های بهداشتی لازم داده شود، اقدامات پیشگیری و معاینات دوره‌ای انجام شود و اقدامات درمانی برای کسانی که نیاز دارند انجام شود، می‌توان یک سطح بهداشت دهان و دندان را مشاهده کرد.

دندانپزشک اعزامی از طرف قرارگاه جهادی صاحب‌الامر(عج) به دهستان موگویی خاطرنشان کرد: اگر آموزش‌ها داده نشود سیکل درمانی معیوب انجام و از طرف دیگر تعداد زیادی به بیماران افزوده می‌شود.

اکبرزاده با بیان اینکه امکانات بهداشتی در منطقه در حد صفر است، تصریح کرد: در زمینه دندانپزشکی وضعیت بهداشتی خیلی ضعیف است. سال‌های طولانی اقدامات درمانی و آموزشی انجام نشده است.

وی با اشاره به عدم آموزش کودکان در زمینه حفظ و مراقبت از دندان گفت: در بزرگسالان بالای ۲۵ سال تعداد زیادی دندان برای کشیدن وجود دارد.

انجام این اقدامات در حقیقت حکم مسکن را برای مردم دارد

دندانپزشک دیگر اعزامی از طرف قرارگاه جهادی صاحب‌الامر(عج) به دهستان موگویی در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: معمولاً سالی ۲ یا ۳ بار تابستان‌ها به مناطق گرمسیر و زمستان‌ها به مناطق سردسیر با گروه‌های جهادی همراه می‌شویم.

وی افزود: تا ۵ سال پیش اطلاعی از فعالیت اینگونه گروه‌ها نداشتم تا اینکه با یکی از مسئولان گروه‌های جهادی آشنا شدم و دعوت به این اردوها شدیم.

این دندانپزشک بیان کرد: انجام اینگونه اقدامات در حقیقت حکم مسکن را برای مردم دارد. کسی که وارد اردوهای جهادی می‌شود،متوجه می‌شود که چه اندازه می‌تواند مفید باشد که سبب کسب رضایت قلبی می‌شود.

دندانپزشک دیگر اعزامی از طرف قرارگاه جهادی صاحب‌الامر(عج) به دهستان موگویی خاطرنشان کرد: همینکه مردم اجازه می‌دهند ما کاری برایشان انجام دهیم، مدیون آنها هم هستیم که این مسئله نه تنها سبب رضایت خاطر می‌شود بلکه باعث خیر و برکت در زندگی ما نیز می‌شود.

وی با اشاره به تجهیزات مورد نیاز گفت: تجهیزاتی که آورده شده از طرف یکی از خیران و خودمان تهیه کرده‌ایم.

بینایی‌سنجی از دیگر اقدامات گروه‌های جهادی در این منطقه است.

سال آینده معاینات کامل‌تر و تکمیلی انجام می‌شود

مرضیه محمدی، اپتومتریست اعزامی از طرف قرارگاه جهادی صاحب‌الامر(عج) به دهستان موگویی در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: تیم پزشکی گروه جهادی شامل دندانپزشک، چشم‌پزشک، ماما و مشاوره خانواده است که استقبال خوبی از گروه شده است.

وی با اشاره به فضاسازی و تبلیغات انجام شده در این زمینه افزود: در روز نخست فعالیت استقبال به اندازه‌ای بود که حتی مادران نوزادانشان را نیز برای معاینه آورده بودند.

اپتومتریست اعزامی از طرف قرارگاه جهادی صاحب‌الامر(عج) به دهستان موگویی بیان کرد: اولویت با کودکان و نوجوانان بین یک ماه تا ۱۵ سال است و اگر فرصت داشته باشیم افزاد بالای ۱۵ سال را نیز معاینه می‌کنیم.

محمدی با اشاره به وضعیت بینایی کودکان و نوجوانان معاینه شده گفت: بیشتر آنها سالم بودند که تنها چند مورد عینک تجویز شد، عینک برای افرادی که نیاز مالی دارند نیز تهیه می‌شود.

وی ادامه داد: روزانه بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ نفر معاینه می‌شود که تا پایان زمان حضور در منطقه بین ۸۰۰ تا ۹۰۰ نفر معاینه می‌شوند.

اپتومتریست اعزامی از طرف قرارگاه جهادی صاحب‌الامر(عج) به دهستان موگویی بیان کرد: بیشتر بچه‌ها که معاینه شده‌اند چشم آنها نمره داشته که یک سال به آنها فرصت داده می‌شود تا شاید با افزایش سن این ضعیفی برطرف شود.

محمدی خاطرنشان کرد: سال آینده مجهزتر در منطقه مستقر می‌شویم تا معاینات کامل‌تر و تکمیلی انجام ‌شود.

از قول یکی از پزشکان جهادی که می‌گفت «چطور می‌شود با وجود اینهمه پیشرفت مردمی بیخ گوش ما باشند که حتی نیازهای اولیه آنها نیز تأمین نمی‌شود»

0 پاسخ

ارسال یک پاسخ

می خواهید در گفتگو ها شرکت کنید؟
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *