بیانیه تعدادی از گروه جهادی درباره آخرین وضعیت مناطق زلزله‌زده

مدیریت غیرجهادی مهمترین آسیب این روزهای مناطق زلزله‌زده/ پیشنهادی برای اردوهای جهادی نوروزی

تعدادی از گروه‌های جهادی که برای کمک به مردم زلزله‌زده در کرمانشاه حضور دارند در بیانیه‌ای اعلام کردند: بسیاری از نیازهای منطقه دارای فوریت‌ است و مدیریت‌های مرسوم اداری به فرصت‌سوزی‌های پرهزینه برای مردم منجر خواهد شد.

ه گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری فارس؛ متن این بیانیه به شرح زیر است:

«نزدیک به سه ماه از زلزله شهرستان‌های کرمانشاه می‌گذرد. تحلیل و بررسی اقدامات انجام شده و توجه به اوضاع مردم منطقه می تواند ما را برای کمک هر چه بیشتر به مردم زلزله زده یاری رساند.
از روز اول زلزله تمامی دستگاههای ذیربط با یاری بی نظیر مردم و گروههای خودجوش مردمی، مشغول خدمات رسانی به مناطق زلزله زده بوده اند. از عملیات امداد و نجات که در کمتر از ۷۲ ساعت انجام شد تا خدمات درمانی که از همان ساعتهای اول با تلاش جهادی پرسنل بومی و با حداقل امکانات در منطقه شروع شد و به تدریج با پشتیبانی های مناسب پیش رفت.

اما آنچه فرآیند خدمت رسانی را خاصه در موضوع اسکان مردم مظلوم این مناطق، دچار آسیب می کند، تلقی مسئولین از اوضاع فعلی منطقه است که شرایط را غیر بحرانی فرض کرده اند و معتقدند مشکلات این روزهای مردم با مدیریت خارج از بحران و به روش های طبیعی رفع می شود؛ این درحالی است که بسیاری از نیازهای منطقه دارای فوریت های ضروری و اولیه است و مدیریت های مرسوم اداری به فرصت سوزی های پرهزینه برای مردم منجر می شود.

مادامی که تمامی خانواده های آسیب دیده دارای سرپناه امن و بهداشتی و قابل اتکا نباشند، یعنی اوضاع مردم بحرانی است.

لذا از مسئولین خواستاریم تا در اولین فرصت با یک مدیریت متمرکز و البته جهادگونه و با بهره گیری از نیروهای مردمی نسبت به تعیین تکلیف نهایی مردم در محورهای ذیل اقدام کنند:

۱- موضوع مستاجرهای منطقه یکی از مسائل مبهم در اقدامات و اظهارات مسئولین است، آنچه مسلم است این است که بلاتکلیفی این بخش از مردم، به هیچ عنوان قابل توجیه نیست. دولت محترم نباید بین مستاجر و مالک در این شرایط تفاوتی قائل شود. هر دو الان در وضعیت بحرانی به سر می برند و نیاز به حمایت جدی دولت دارند.

۲- خانه هایی که طبق نظر بنیاد مسکن تعمیری شمرده شده اند وام کافی برای تعمیر منزلشان در نظر گرفته نشده است. این مساله در وام مسکن دائم هم به عینه دیده می شود.

۳- هیچ برنامه و حتی وعده ای راجع به مساله اشتغال مردم منطقه داده نشده است. بسیاری از واحدهای صنعتی و تولیدی دچار تخریب و آسیبهای جدی شده اند که عدم رسیدگی به آنها سبب می شود محل درآمد مردم از اساس آسیب ببیند. در این جهت هم دولت باید با یک طرح ضربتی، نگرانی مردم را در این جهت از بین ببرد.

اما آنچه از عهده گروه‌های جهادی بر می‌آید

طبق مشاهدات مستقیم متعدد از مناطق زلزله زده و گزارشهای مسئولین و موثرین، اولویتهای زیر می تواند در دستور کار گروههای جهادی قرار گیرد:

۱- تامین سرویس بهداشتی و حمام برای مردم شهرستان سرپل ذهاب.
در بسیاری از کمپهای شهر، تقریبا برای هر ۵۰ خانواده یک سرویس بهداشتی نصب شده و بسیاری هم اصلا حمام هنوز ندارند. اعزام گروههای عمرانی که حداقل کار فنی را می توانند انجام دهند، این فرآیند را تسریع می کند.

۲- گروههای تخصصی روان شناس و روان پزشک و مشاور
بسیاری از مردم هنوز گرفتار آسیب های روانی زلزله هستند. نزدیک به ۵۰ درصد خانه های سرپل ذهاب مشکلی برای اسکان ندارند ولی به خاطر ترس زلزله مجدد که با پس لرزه ها هم تشدید هم شده است، این خانه ها خالی از سکنه است. حضور گروههای تخصصی روان شناسی در این جهت می تواند روند بازگشت به خانه را برای مردم تسهیل و تسریع کند. علاوه بر این تعدادی از زلزله زده ها به خاطر شدت مصیبت و شرایط بد زندگی، دچار افسردگی و بیماریهای روانی شده اند که این خود، نیاز به این گروهها را دو چندان می کند.

۳- ارائه خدمات درمانی توسط تیم های پزشکی
خدمات پزشکی یکی از ابعاد مورد رضایت مردم در این زلزله بوده است. البته هنوز نیاز به حضور تیم های پزشکی جهادی وجود دارد. این مساله مخصوصا با نزدیک شدن به فصل گرمای شهر سرپل ذهاب که فروردین باشد و احتمال شیوع بیماریهای مسری، اهمیت دو چندان پیدا می کند.

۴- برگزاری برنامه های فرهنگی و آموزشی
انگیزه بخشی به مردم برای بازگشت به زندگی یکی از نیازهای ضروری تمامی مردم منطقه می باشد. الحق و الانصاف مردم مقاوم منطقه در مقابل این مصیبت بزرگ، از خود استقامت بالایی نشان دادند. اما برای برگشتن به حالت طبیعی زندگی خود نیاز به همیاری دارند. تیم های فرهنگی حاضر در منطقه می توانند ماموریت خود را ایجاد حس خودباوری و نشاط به زندگی قرار دهند. مخاطبینی مثل دانش آموزان، بانوان از اهمیت بیشتری برخوردار هستند.

موسسه فرهنگی هنری ایمان جهادی(صهبا)
گروه جهادی آل یاسین
بنیاد جهادی مشکات
گروه جهادی محبین الائمه
جهادی سیدالشهداء مشهد
گروه جهادی عادیات
گروه جهادی سفیران کرامت
گروه جهادی شهید آوینی
کاهش بیماران نیازمند پیوند قلب با حمایت بیمه و هیات امناء ارزی»

0 پاسخ

ارسال یک پاسخ

می خواهید در گفتگو ها شرکت کنید؟
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *